En buffel lös i rusningstrafiken

tisdag, oktober 07, 2008 Posted In 0 Comments »
Står, snäll som man är, och låter tunnelbanans resenärer kliva av innan jag kan kliva på. I min vänstra ögonvrå ser jag en liten oansenlig figur smyga sig närmare. Till slut står figuren upptryck mellan mig och tunnelbanevagnen, platt som en pannkaka. Figuren tror sig nog vara osynlig men jag ser honom allt ;-). Som om startskottet till ett 100 meters lopp smällt av, tar figuren sats med sina armbågar och bokstavligen bufflar sig fram. Jag får mig en knuff, andra väntande får knuffar de också och de avstigande flyger åt alla håll. Den lilla oansenliga figuren visar sig vara en buffel!


Buffeln tillhör släktet Syncerus. Kraftigt byggd med en robust kropp och stora horn. Hannarna väger ca 600 kg. Ungdjur har tät päls, men hårbeklädnaden blir mindre under djurets liv och gamla individer är nästan nakna. Buffeln lever i hjordar bestående huvudsakligen av honor och deras ungar. Hannarna ansluter vid parningstiden då det ofta förekommer strider för att fastställa hierarki. Förutom människan har buffeln nästan inga fiender. ;-) :-0 :-/ ;-=
Källa: Wikipedia

0 kommentarer: